اسکرام (Scrum) یک فریمورک چابک (Agile) برای مدیریت پروژه‌ها و توسعه نرم‌افزار است که به تیم‌ها کمک می‌کند تا به صورت خودسازمان‌دهی و با همکاری نزدیک، پروژه‌ها را به انجام برسانند. در اینجا یک مرور کلی از اسکرام از صفر تا صد ارائه می‌دهم:

اصول و مفاهیم اسکرام

  1. اسپرینت‌ها (Sprints): دوره‌های زمانی کوتاه (معمولاً 2 تا 4 هفته) که در آن‌ها تیم‌ها بر روی مجموعه‌ای از وظایف مشخص کار می‌کنند.
  2. بک‌لاگ محصول (Product Backlog): لیستی از تمامی ویژگی‌ها، بهبودها و رفع اشکالاتی که باید در محصول انجام شود.
  3. بک‌لاگ اسپرینت (Sprint Backlog): لیستی از وظایفی که تیم در طول یک اسپرینت خاص بر روی آن‌ها کار خواهد کرد.
  4. اسکرام مستر (Scrum Master): فردی که مسئول اطمینان از پیروی تیم از اصول و فرآیندهای اسکرام است.
  5. مالک محصول (Product Owner): فردی که مسئول مدیریت بک‌لاگ محصول و اطمینان از ارزش‌آفرینی برای مشتریان است.
  6. تیم توسعه (Development Team): گروهی از افراد که وظایف فنی و توسعه‌ای را انجام می‌دهند12.

رویدادهای اسکرام

  1. جلسات برنامه‌ریزی اسپرینت (Sprint Planning): جلسه‌ای که در آن تیم تصمیم می‌گیرد چه وظایفی را در اسپرینت بعدی انجام دهد.
  2. جلسات روزانه (Daily Stand-up): جلسات کوتاه روزانه که در آن‌ها اعضای تیم پیشرفت خود را گزارش می‌دهند و موانع را شناسایی می‌کنند.
  3. بازبینی اسپرینت (Sprint Review): جلسه‌ای که در پایان هر اسپرینت برگزار می‌شود و در آن تیم نتایج کار خود را به ذینفعان ارائه می‌دهد.
  4. بازنگری اسپرینت (Sprint Retrospective): جلسه‌ای که در آن تیم به بررسی فرآیندهای خود می‌پردازد و به دنبال بهبود مستمر است12.

مزایای اسکرام